Stała na stacji lokomotywa

Cz. 3. Spacerem po podkładach

Nierentowne i zamknięte torowiska, nie tylko w Polsce, są pewnym kłopotem, bo co z nimi zrobić?
Jednotorowe linie nie nadają się dla ruchu samochodowego, są zbyt wąskie. W Niemczech wiele linii zamieniono na trasy rowerowe, taka moda panuje także w Wielkopolsce, a nawet całkiem blisko, między Ząbkowicami a Srebrną Górą jest taki rowerowy szlak prowadzący do twierdzy. Oczywiście podkłady i szyny są rozebrane, a podtorze wysypane drobnym szutrem.

W okolicach Brzegu, Grodkowa i Strzelina wszystkie dawne szlaki kolejowe są na razie zachowane, więc rowerem nie pojedziemy. Można jednak wybrać się na niecodzienną wycieczkę pieszo. Warto się pośpieszyć, by zobaczyć ginące relikty dawnej kolejowej architektury, układ torowisk, może czasem semafor. Wędrówka torowiskiem jest często ciekawsza niż szosą, przede wszystkim nie ma ruchu. Niestety jest jedna wada, gdy trawa nie przykryła podkładów – trzeba robić małe kroczki lub skakać po dwa podkłady na raz. Uspokoić muszę, bo roślinność zrobiła już swoje i nie jest to kłopot zbyt często występujący. W zimie torowiska mogą być także wymarzonymi trasami do biegania na nartach. Pomarzyć też można o wycieczkach drezyną... to by była atrakcja! (A przykłady udostępnienia zamkniętych szlaków drezynom znane są z okolic Ząbkowic i z Kaszub.)
Wycieczki z Brzegu
  • Choć nasyp linii do Strzelina spotkamy już w parku Wolności, to nie wolno tam wchodzić, gdyż jeżdżą tam pociągi towarowe do stacji Małujowice. Ale dalej linia jest zamknięta definitywnie. Z drobnymi przeszkodami (za autostradą brak nawierzchni na mostku) można dotrzeć do Wiązowa, Głębokiej lub nawet Strzelina.
  • Inna propozycja, to odszukanie szlaku do Niemodlina. Rozpoczyna się na stacji kolejowej Lipowa Śląska. Torowisko zostało rozebrane, ale ślady nasypu są, prowadzą obok Lipowej, Osieka, dalej trzeba uważać by nie zboczyć... bocznicą na żwirownię. Wycieczka się skończy w lesie Kokorycz, gdyż mostu kolejowego na Nysie nie ma. Stamtąd można wrócić asfaltową drogą. (Uwaga, na odcinku z Brzegu do Grodkowa kursują pociągi towarowe – chodzić nie wolno).
  • Wycieczki z Grodkowa
  • Polecam linię do Strzelina przez Przeworno. Wychodzimy ze stacji prawym torem. Pierwsze 5 km jest dość nudne, więc można podjechać do Wójtowic autobusem, by tam rozpocząć na starej stacyjce. Miniemy Gałążczyce, Rożnów i przed Przewornem spotkamy torowisko dochodzące z lewej strony. To stara linia z Otmuchowa. Gdy nam się znudzą tory, to w Krzywinie, na przystanku można skręcić do wioski i wejść na Gromnik.
  • Wycieczka dla prawdziwych traperów
  • Trasa z Przeworna do Otmuchowa – to pewne wyzwanie, gdyż autor sam jej nie zna. Ale bez wątpienia jest rewelacyjna: stare wiadukty, kamienne mosty, estakady nad dolinkami. Teren jest bardzo pagórkowaty, więc linia wije się wręcz jak serpentyna, bez porównania ciekawsza od linii nizinnych. Można rozpocząc w Przewornie lub krócej na szosie za Jagielnicą, a zakończyć koniecznie w Otmuchowie.
  • Hasła powiązane:
  • Historia kolei z mapą