Stary most na kanale

Dzisiejszych mieszkańców miasta dziwią murowane przyczółki starego mostu, które można oglądać spacerując za kanałem wałem w kierunku śluzy. A już zupełnie niezrozumiała jest nazwa ślepej uliczki Wał Śluzowy, którą ciężko odróżnić od wjazdu na podwórko. W tym miejscu gdzie zaczyna się owa uliczka, kończy się ulica Błonie a zaczyna Grobli. To też może nie być jasne. Wszystko zrozumiemy, gdy poznamy historię największej brzeskiej wyspy.

Wyspa ta powstała wskutek budowy kanału żeglugowego, który dziś omija miasto od północy. Nie od razu jednak kanał zbudowano w takiej postaci jak dziś. Pierwszy, górny odcinek powstał pod koniec wieku XIX (1891-1895). Rozpoczynał się tam gdzie dziś, ale przed miejscem, w którym są stare przyczółki skręcał w kierunku Odry i kończył się w pobliżu dzisiejszej ulicy Nadbrzeżnej. Wzdłuż tego kanału powstała droga nazwana Wałem Śluzowym, bo prowadziła do śluzy. Obok skrzyżowania ulicy Nadbrzeżnej, Wału Śluzowego i Błoni zbudowano most, który prowadził na nową wyspę, czyli dzisiejszą ulicę Grobli.

W 1915 roku przebieg kanału zmodyfikowano, tak aby zupełnie odsunąć go od miasta i starego płytkiego koryta Odry. Kanał przedłużono i od tego czasu barki pływają tak jak dziś. Wtedy droga Wał Śluzowy została przekopana i w tym miejscu zbudowano most. Stał tam, dopóki nie zniszczyła go II wojna światowa. Stary odcinek kanału został częściowo zlikwidowany, zasypano przede wszystkim miejsce, gdzie istniał most prowadzący na ulice Grobli. Pozostała część do dziś została tak zamulona, że dziś już tam żadne barki nie wpłyną. Z czasem obie wyspy połączyły się i dziś zostały tylko historyczne nazwy przypominające o historii budowy kanału.