|
Przydatność szlaku dla piechurów, zdaniem autora, jest bardzo dyskusyjna (długie, płaskie, odkryte, nudne odcinki wzdłuż dróg),
Dobry dla rowerzystów. Dogodne nawierzchnie preferują rowery szosowe, także obładowane bagażem.
Prawie w całości dostępny dla samochodów i autokarów.
|
Szlak poza kilkoma fragmentami (w Brzegu, Kruszynie i lesie koło Przylesia) prowadzi szosami. Gdy
pominąć wspomniane miejsca objazdami, to nawierzchnia jest niemal w całości asfaltowa, 230 m bruku,
ok. 1 km drogi bitej, kilkadziesiąt metrów gruntowej.
Przed wybraniem na szlak warto zapoznać się z dwoma rozdziałami:
Zabytki - Szlak Polichromii Brzeskich
Zabytki - Te cegły mają 600 lat
Szlak ten jest oficjalnym, niebieskim, pieszym, turystycznym szlakiem PTTK,
który w został pomalowany dopiero pod koniec roku 1997, choć od wielu lat
już jego trasą odbywały się rajdy Szlakiem Polichromii Brzeskich organizowane
przez brzeską Komisję Turystyki Kolarskiej, później
Klub
Turystyki Kolarskiej Na Przełaj. Opiekę nad tyczeniem i malowaniem szlaków pieszych sprawował jeden z brzeskich przewodników PTTK śp. Stanisław Stefaniuk.
Jak widać na mapkach na szlaku jest zbyt dużo atrakcji, aby go pokonać w jeden dzień nawet rowerem. (Długość 50 km i minimum 3-4 godziny zwiedzania.) Jeśli przeznaczamy na poznawanie Ziemi Brzeskiej więcej niż dobę, to proponuję podzielić ten szlak na dwie części: wszchodnią i zachodnią.
Uwagi donośnie kilometrażu. Ogólna liczba kilometrów może się różnić w zależności od publikacji. Autor dokonał dokładnego pomiaru trasy, jeszcze przed oznakowaniem jej, w 1996. Ale przy tyczeniu dokonano kilku praktycznych zmian, ponadto w ub. roku przybył objazd do przejazdu kolejowego. Niemniej wszystkie odcinki, które są podawane w niniejszym przewodniku z dokładnością do 10 metrów (dwa miejsca po przecinku), są zmierzone bardzo dokładnie (skalibrowanym licznikiem rowerowym) i można na nich polegać. Ogólnie w przewodniku przyjęto zasadę, że dokładność pomiaru odzwierciedla liczba miejsc po przecinku. Np. 7 km oznacza dokładność plus/minus 1 km. 7,0 oznacza dokładność plus/minus 100 metrów itd.