Znak szlaku Szlak im. Stanisława Stefaniuka
Brzeg - Pogorzela - Michałów - Grodków

Dobry dla pieszych Doskonały dla rowerów trekkingowych
  • Szlak dobry do przejścia pieszo, choć długi.
  • Dobry także dla rowerzystów. Preferowane rowery trekkingowe, choć na kilku odcinkach lepsze byłyby grube opony. Rowerem miejskim też przejedzie.
  • Możliwy do przejechania samochodem terenowym.
  • Jedno z ciekawszych połączeń między Brzegiem a Grodkowem. wykorzystuje w miarę możliwości drogi polne, zahacza o najciekawsze zabytki.

• Patronem nieoficjalnym szlaku jest przewodnik brzeski śp. S. Stefaniuk, który w latach 1997-98 doprowadził do kompleksowego odnowienia szlaków na Ziemi Brzeskiej oraz w 1988 r. zaprojektował i wyznakował ninijeszy odcinek do Grodkowa. Szlak ten jest oficjalnym pieszym szlakiem PTTK. Od czasu wykonania nieodnawiany.
  • Przebieg szlaku w kierunku: Kierunek: na południe

Atrakcje
    krajoznawcze
    Punkty
    na trasie
    Opisy punktów newralgicznych Foto
      Brzeg
    (plac Zamkowy)
    Przed bramą zamkową znajduje się węzeł szlaków Początek szlaku zielonego Początek szlaku żółtego Początek szlaku niebieskiego Przebiega tu szlak czerwony. pieszych i projektowany węzeł rowerowych. Tablica ze schematem szlaków (obecnie zniszczona)
    Brzeg  Ruszamy w kierunku Gimnazjum, następnie przejściem między budynkami do ulicy Chrobrego, wchodzimy do parku. Dalej wzdłuż Plant, przecinamy ulicę Armii Krajowej i dalej parkiem, aż do ulicy Spacerowej, koło hotelu Piast. Dalej ulicą Trzech Kotwic, dalej tunelem pod torami i ulicą Starobrzeską. Kaplica św. Jadwigi
    Zarys średniowiecznych budowli
    Brzeg (ul. Starobrzeska) Na końcu ulicu Starobrzeskiej znajdują się cemntarz komunalny i stacja paliw DUO. Przcinamy obwodnicę (szosę 94) i idziemy drogą polną.
    Po lewej budynek, przebudowany po roku 1990, wcześniej pełnił rolę stacji do naprowadzania samolotów na lotnisko.
    Odcinek z dużym błotem W połowie drogi do Krzyżowic droga na długości 200 metrów bardzo zabłocona.
    Krzyżowice Pierwszy obiekt po prawej to mały park z kręgiem pamięci.
    Propozycja zboczenia ze szlaku Warto zboczyć pół kilometra w prawo ( Skrzyżowanie ze szlakiem niebieskim. niebieskim szlakiem), by zobaczyć kościół.

Nasz szlak za ostatnimy zabudowaniami skręca w lewo, Mocno trzęsie drogą z płyt betonowych.
      Stacja uzdatniania wody W połowie drogi z Krzyżowic do Gierszowic znajduje się stacja uzdatniania wody dla Brzegu. Woda pochodzi z dwóch miejsc: z pobliskich pól wodonośnych oraz z ujęcia na Kanale Pępickim płynącego na zachód od Krzyżowic.
      Gierszowice Propozycja zboczenia ze szlaku Gotycki kościół nie znajduje się na szlaku, warto jednak do niego zboczyć, ponad 600 m ulicą przez wieś.
    Olszanka Wspólny odcinek ze szlakiem niebieksim. Do skrzyżowania w Pogorzeli szlak żółty prowadzi wspólnie z niebieskim
    Pogorzela Droga polna, liczne błoto, koleiny, kałuże. Na końcu wsi szosa skręca w prawo, w kierunku Michałowa. Szlak prowadzi prosto, droga polną. Ten odcinek jest bardzo wyboisty i nieprzyjemny dla rowerzystów.
      Jasiona Przechodzimy przez całą wioskę prosto i znów napotykamy na drogę gruntową. Na krótkim odcinku może być Kałuże w jednym miejscu błoto i kałuże.
    Michałów Jeszcze przed wsią należy zwrócić uwagę na niepozorną budowlę hydrotechniczną, tu z ziemi "wypływa" Kanał Pępicki.
    Za Michałowem, szlak skręca z szosy w lewo w drogę polną.
    Lipowa
    Przylesie Dolne Stąd droga prowadzi starą drogą. Jest utwardzona, ale dawno już zarośnięta trawą, czasem wygląda jak ścieżka przebijająca się wśród krzków. Droga z Przylesia Dolnego do Grodkowa
      Grodków Szlak spotyka się z szosą Grodków - Wierzbnik w okolicach przejazdu kolejowego i toru motocrossowego.
    Grodków
    (Stare Miasto)

(dworzec)
    Koniec szlaku znajduje się obok dworca autobusowego i kolejowego.